De groeiende vraag naar Frans in technische beroepen
In de snel evoluerende wereld van techniek en technologie speelt taal een cruciale rol. Vlaamse bedrijven zijn niet alleen actief in Wallonië maar kijken steeds vaker over de landsgrens om hun projecten uit te voeren en de groei van hun bedrijf te verzekeren. Wist je dat voor bijna meer dan de helft van de vacatures in de bouw-/chemie-/of IT-sector een goede kennis Frans vereist is?
Communicatievaardigheden zijn overal belangrijk maar vooral in een technische werkomgeving waar werknemers vaak samenwerken met collega’s, klanten, leveranciers en andere belanghebbenden om projecten uit te voeren, problemen op te lossen en innovatieve oplossingen te bedenken.
De cruciale rol van technische taalvaardigheid
Een goede kennis van Franse technische woordenschat zal je helpen om je projecten beter te beschrijven en te begrijpen en je eigen veiligheid en die van anderen te verhogen. Hoe belangrijk is het wel niet om correcte instructies te kunnen geven, een technische offerte te begrijpen, foutloze opmetingen door te geven en technische problemen nauwkeurig te formuleren?
Als je de taal goed beheerst, vermijd je ongetwijfeld misverstanden en ongelukken. Het zal ook je zelfvertrouwen opkrikken en je geloofwaardigheid versterken tijdens professionele uitwisselingen, werfvergaderingen en projectbesprekingen
De impact van technisch Frans op klantenbinding
Sinds de pandemie is het contact met klanten veel meer een online aangelegenheid geworden. Net daarom zoeken organisaties naar manieren om toch aan kwalitatieve klantenbinding te doen. Ze staan er – veel meer dan vroeger- op dat elke klant in de eigen taal verwelkomd en geholpen wordt. Het is een teken van respect en professionaliteit en een manier om vertrouwen en goodwill te creëren.
Een goed en professioneel klantencontact is niet enkel de verantwoordelijkheid van de klantendienst/customer service maar evenzeer van alle managers, bedienden en arbeiders op de werkvloer of werf.
Ontwikkel specifieke taalvaardigheden
Onze ervaring met bouw- en constructiebedrijven heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om vanuit een lijst met vakjargon te vertrekken en deze te integreren in onze lessen. We ontwikkelen specifieke lesprogramma’s die zijn afgestemd op de behoeften van deze bedrijven. Benieuwd naar hoe we jou ook kunnen helpen? Ontdek hier een greep uit ons aanbod op maat:
- Projectvergaderingen bijwonen of leiden
- Projecten, producten en diensten nauwkeurig beschrijven en voorstellen
- Instructies geven
- Feedback geven en ontvangen
- Motiveren
- Planning bespreken
- Technisch vakjargon gebruiken in correcte zinnen
- Telefoneren
- Cijfers, grafieken en evoluties bespreken
- Genuanceerd mening formuleren
- Smalltalk integreren bij klantencontact
- Klachten behandelen
- Actief luisteren
- Correct vragen stellen
- Ideeën uitleggen, oplossingen voorstellen
- Onderhandelen